Muslihat Malaikat.

Ilmu yang kita tuntut takkan pernah tercukup. Tagihkan ia selagi mahu, gali setiap satunya selagi mampu. Tapi masih ada yang terasa diri cukup ideal, cukup terer.

Dibukanya tiap-tiap satu cerita dosa manusia. Menghukum dengan segala nista. Menghukum dengan ilmu yang setakat ada di dada. Cukup megah diri merasakan engkau itu Malaikat.

Sedar lah... sayap di belakangmu itu juga tidak terdaya untuk menerbangkan engkau ke setiap manusia. Untuk menelah satu per satu cerita.

Barangkali engkau memang petah dalam bicara. Tapi itu bukan menandakan yang kau tentu ahli surga.

27 comments:

Fel said...

Itu bodoh sombong namanya. Dia tak tahu ada orang lebih hebat dari dia.

Syaza Shaker said...

Fel : Terasa diri terlalu hebat begini lah jadinya, Fel.

Fel said...

Manusia angkuh. Memang macam tu.

Syaza Shaker said...

Fel : Layak dimatikan saja kalau diikutkan hati hitam. Eh terlebih sudah. Hee.

Fel said...

Haha. Bulan puasa. Sabar, sabar. :P

Syaza Shaker said...

Fel : Hee. Sabar yaa.

Babal said...

hey Jajan~~
mcm bru kne dajai ngan org je ni...
;p

Syaza Shaker said...

Babal : Eh idok le. Jajan buat entry nii pun sebab membe. Dia yang suruh Jajan tulis. Hihi.

Babal said...

owh~~igt kn tgh bengang ngan someone..heehhehee

penjajah minda said...

1 perkataan.semak

ana said...

mungkin mereka mahu digelar lebih dari malaikat.

Syaza Shaker said...

Babal : Tak ada lah :-)


Penjajah Minda : Menyampah aku weh. Tolong lah faham. Hahaha.


Ana : Ya, Tuhan mungkin?

Babal said...

hahahhaaa...
peace =D

Nissa Jefry said...

sombong dan angkuh nye dia ,

Syaza Shaker said...

Babal : Peace yoo!


Nissa Jefry : Iya.. itu lah dia "Malaikat".

Anonymous said...

Dasar penjajah hati hitam.

Syf serabai. said...

saya setuju.

Syaza Shaker said...

Anon : Hitam lagi busuk.


Syf Serabai : Saya turut setuju. Hee.

fadh said...

dia fikir dia unggul dan bermutu.

Syaza Shaker said...

Fadh : Itulah silap dia.

Nasuha Suhada said...

dosa, hanya Tuhan yang boleh hukumkan.

Syaza Shaker said...

Nasuha Suhada : Benar.

ஜ miss klanika ஜ said...

juri duniawi semata . kat ukrawi nanti tahu la tu tempatnya .

Ninaaa said...

manusia memang, pandai menghukum!

Syaza Shaker said...

Miss Klanika : Baru tahu siapa yang berkuasa tika itu.


Ninaaa : Sungguh!

Camy Alya said...

sudah banyak contoh di depan mata

Syaza Shaker said...

Camy Alya : Dah terlalu ramai.